Rectific o informaţie care, conform CEDO, ar fi trebuit să fie exactă dar nu este


„Libertatea de exprimare este un drept fundamental al individului, cu o aplicație specifică în domeniul mass media, ocrotit ca atare de Curtea Europeană de la Strasbourg din a cărei jurisprudență constantă reiese importanța deosebită a libertății presei în orice societate democratică. Această libertate nu este însă una absolută, ea implicând unele restricții generate de necesitatea protecției altor valori fundamentale, cum ar fi dreptul la reputație, demnitatea și onoarea persoanei. Protejarea acestora nu trebuie să fie efectuată prin folosirea unor mijloace cu caracter disuasiv asupra activității jurnaliștilor, fiind necesar a fi găsit acel echilibru prin care să se garanteze atât libertatea de exprimare cât și dreptul la ocrotirea vieții private a fiecăruia dintre noi.”

 

Libertatea de exprimare îmi dă dreptul să spun că nu am nimic cu homosexualii. Este o opinie personală în care cred şi care nu deformează în nici un fel realitatea şi nici nu jigneşte pe nimeni. Libertatea de exprimare nu-mi dă dreptul să spun că cei ce nu sunt de acord cu mine sunt nişte idioţi, proşti, inculţi, ne-umblaţi prin lume şi aşa mai departe.

Liberatea de exprimare îmi dă dreptul să spun că, atunci când l-am votat pe Iohannis am făcut-o pentru că voiam o schimbare în bine, pentru că mi se părea omul potrivit cu caracterul potrivit. Este o opinie personală în care cred şi care nu deformează în nici un fel realitatea şi nici nu jigneşte pe nimeni. Libertatea de exprimare nu-mi dă dreptul să spun că cei care l-au votat pe Ponta sunt nişte idioţi, nişte cretini, nişte ne-educaţi şi aşa mai departe.

Libertatea de exprimare îmi dă dreptul să spun că nu sunt de acord cu ordonanţa privind graţierea. Este o opinie personală în care cred şi care nu deformează în nici un fel realitatea şi nici nu jigneşte pe nimeni. Lbertatea de exprimare nu-mi dă dreptul să spun că cei ce sunt de acord cu ea sunt nişte idioţi, proşti, inculţi, manipulaţi şi aşa mai departe.

Libertatea de exprimare îmi dă dreptul să spun că nu sunt de acord cu felul în care unele posturi de televiziune prezintă realitatea şi nici cu calitatea dezbaterilor publice şi a vocabularului utilizat. Este o opinie personală în care cred şi care nu deformează în nici un fel realitatea şi nici nu jigneşte pe nimeni. Libertatea de exprimare nu-mi dă dreptul să spun că cei ce urmăresc posturile respective cu dezbaterile respective sunt nişte idioţi, proşti, inculţi, manipulaţi şi aşa mai departe.

Ceea ce apare de fiecare dată ca reper în exemplele de mai sus este nedeformarea realităţii şi ne calomnierea. Referitor la realitate – Descartes spunea ceva de genul : raţionalul nu reprezintă în mod cert realitatea – tot ceea ce este raţional este îndoielnic pentru că în definitiv nu putem garanta că ceea ce este conform gândirii este cert. Altfel spus fiecare îşi clădeşte o viziune a realităţii pe baza credinţelor şi certitudinilor proprii. Credinţe şi certitudini construite în conformitate cu sistemului propriu de valori şi cu nivelul nevoilor.

În virtutea celor afirmate mai sus îl înţeleg pe vecinul Mitică. Vecinul Mitică a muncit o viaţă întreagă – şi pe vremea lui Ceauşescu şi un pic după – şi acum abia de se târăşte de pe o zi pe alta cu pensia lui mică. Vecinul Mitică a urmărit ani de zile programele de Revelion de pe postul naţional de televiziune pe vremea împuşcatului şi a dansat ani de zile la ora 5 de dimineaţă Periniţa. Programul de Revelion era pe vremea aceea ceva excepţional de mult relativ la doză cotidiană de 2 ore de ştiri orientate mereu în aceaşi direcţie. Vecinul Mitică vrea o pensie mai mare şi pentru asta merge la vot şi votează cu cine îi promite o pensie mai mare. Nevoia de baza a vecinului Mitică în virtutea piramidei lui Maslow este aceea de a se putea hrăni şi de a avea o locuinţa decentă. Relativ la sistemul de valori al vecinului Mitică mi-ar fi foarte greu să mă pronunţ. Pentru că există nevoia aceea de bază atât de puternică, vecinul Mitică a uitat de cele 2 ore de program de pe vremea „împuşcatului”, 2 ore orientate mereu în aceaşi direcţie” şi de interdicţia pedepsită conform legislaţiei în vigoare la vremea aceea de a te opune direcţiei, de lipsa libertăţii de exprimare şi de lipsa libertăţii în general. Vecinul Mitică şi-a creat o viziune a realităţii conform propriilor nevoi, s-a înconjurat de oameni cu nevoi şi credinţe similare – nevoia de apartentă la un grup există la vecinul Mitică din necesitatea susţinerii nevoii de baza. Faptul că există alţii că el îl reconfortează pe vecinul Mitică.

În virtutea celor afirmate mai sus înţeleg viziunea pe care vecinul Mitică şi-a creat-o asupra realităţii. Ceea ce nu înţeleg însă la vecinul Mitică este faptul că vecinul Mitică şi-a creat o vziune proprie şi a aspura realităţii mele. De fiecare dată când mă vede vecinul Mitică vrea să mă convingă că am fost plătită să îl votez pe Iohannis şi că am fost plătită să ies în stradă să-mi exprim libertatea de opinie. Argumentul de baza al vecinului Mitică privind viziunea pe care şi-a creat-o asupra realităţii mele este faptul că postul de televiziune la care se uită vecinul Mitică susţine în fiecare seară de la şase că realitatea mea este aceea că am fost cumpărată să fac una sau alta şi toţi altii ca mine au fost şi ei cumpăraţi şi de aceea merg lucrurile cum merg, pentru că banii se duc pe apa Sâmbetei pentru a cumpără oameni ca mine în loc să se ducă acolo unde trebuie, adică acolo unde s-ar rezolva acoperirea nevoii de baza a vecinului Mitică. Şi, pentru că nevoia de baza a vecinului Mitică este atât de mare, vecinul Mitică crede ce spune postul de televiziune pentru că ceea ce spune postul de televiziune este conform aşteptărilor vecinului Mitică privind acoperirea nevoii lui de baza.
Îl contrazic de fiecare dată pe vecinul Mitică încercând să-i explic cum stă treaba cu realitatea mea. În acest caz nu este vorba de o libertate de exprimare şi de o „simplă” libertate de informare. Informare care, în ceea ce mă priveşte, este complet eronată în fiecare seară de la şase pe postul de televiziune pe care îl urmăreşte vecinul Mitică. Şi spunând asta nu calomniez pe nimeni, nu insult pe nimeni, nu jignesc pe nimeni. Spunând asta rectific o informaţie care, conform CEDO ar fi trebuit să fie exactă în fiecare seară de la şase dar, în ceea ce mă priveşte, nu este.

„Așadar, exercițiul dreptului la liberă exprimare presupune unele îndatoriri și responsabilități, ce fac posibile restricționări, impunerea unor condiții în exercițiul acestuia, iar aceste ingerințe trebuie să întrunească trei caracteristici : să fie prevăzute de lege, să urmărească un scop legitim și să fie necesare într-o societate democratică, așadar să fie proporționale cu scopul urmărit.  Îndatoririle pot apărea sub forma unor obligații specifice pentru unele categorii profesionale, cum sunt funcționarii publici, ce au o obligație de rezervă, mai ales când este vorba de informații protejate de secretul profesional. De asemenea, magistrații sunt supuși și ei aceleiași îndatoriri de a manifesta prudență atunci când critică funcționarea sistemului judiciar, ei trebuind să fie atenți la metodele folosite pentru a face aceasta. Instanța europeană a stabilit, raportat la obligațiile ce revin jurnaliștilor, că aceștia trebuie să își exercite profesia cu bună credință, să ofere informații exacte și demne de a fi considerate credibile, respectând întru totul deontologia profesională. Ea a stabilit că jurnaliștii nu pot fi scutiți, în numele rolului esențial ce le revine pentru funcționarea unei societăți cu adevărat democratice, de respectarea legilor de drept comun, inclusiv a celor din materie penală.

Cam asta ar fi.

 

2 gânduri despre &8222;Rectific o informaţie care, conform CEDO, ar fi trebuit să fie exactă dar nu este&8221;

  1. Recunosc, eu am luat bani. Am luat bani de pe card ca sa imi cumpar o tabla alba pe care sa imi scriu cu un marker nepermanent tot felul de mesaje, de protest. Nepermanent… nu ca m-as razgandi, doar ca am multa imaginatie si le pot schimba de la o zi la alta! Cat despre Mitica, cred ca nu se mai poate face nimic si recunosc ca ma doare, ma doare pentru ca vad in tatal meu cate ceva din Mitica!

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

