Fără categorie

Despre prostituţie în (aproape) toate felurile


Babele de la scara „C” au fost multă vreme convinse că am plecat „dincolo cu pile”. Sau şi mai rău, ca am plecat „dincolo” aşa cum se pleca pe vremeea aceea „dincolo” :  la diferite munci mai mult sau mai puţin calificate. Multă vreme m-au privit ciudat babele de la scara „C”, citeam compasiunea în ochii lor şi nu reuşeam să-mi explic raţionamentul.

Babele de la scara „C” aveau sistemulor de valori, trecut prin multe, şi bune şi rele. Babele de la scara „C” erau convinse de unicitatea şi de caracterul „general aplicabil” indiferent de context, de percepţie, de adevăr a criteriilor lor de a măsura bunele şi relele.

N-am încercat niciodată să schimb părerea babelor de la scara „C” simţeam lupta cu morile de vânt. Am lăsat lumea să vorbească aşa cum credea şi mi-am văzut de ale mele. Eram o prostituată printre multe altele. În definitiv toţi ne prostituăm într-un fel sau altul. Dacă nu în ochii noştri – şi asta este prostituţia de gravitate maximă – măcar în ochii celorlalţi.

Pare şocant? Chiar este. Când am ajuns în Franţa eram un fel de a „N-şpea” spiţă de la roată. Patronul francez mă vindea la diferite „companii” care la rândul lor mă vindeau la diferiţi clienţi. Aveam job, masă şi casă. Plus diurnă şi salariu în România. Din punctul meu de vedere, desigur limitat, eram foarte mulţumită. Îmi permiteam – în sfârşit – să nu-mi mai număr zilnic banii din portofel.

N-o rupeam decât „minim” în franceză şi din cauza asta nu eram vândută prea scump. Am întrebat la un moment dat cam cât reprezentam eu pe zi şi, ascultând răspunsul, am avut senzaţia că iar mă încurcasem în cifre. Mi s-a repetat de două ori. Chiar de trei ori. Nu, nu mă încurcasem eu în cifre, se încurcaseră cifrele undeva pe drumul dintre doi poli opuşi. La polul opus eram eu mulţumita cu salariul mult peste media constatată la vremea respectivă în România. La celălalt pol erau ei „profitorii” unui sistem care permitea profituri maxime : pe zi aproape dublu decât câştigam eu pe lună. Şi atunci mi-am adus aminte de babele de la scara „C”.  Cu o astfel de prezentare a contextului nu puteam decât să le dau dreptate.

Când am început s-o „rup” în pic mai bine în franceză am început să port diverse conversaţii la cafeaua de dimineaţă. În pauza de prânz. În multe alte ocazii. Francezii erau curioşi să ştie multe. Le-am explicat la un moment dat cam cum stătea treaba cu jobul şi lanţul profitorilor. Când am terminat de explicat mi-au spus că-s exploatată. Cred că nu explicasem bine. Nu, nu eram exploatată, nu mai mult ca ei. Pus cap la cap câştigam mai bine ca ei. Dar ei preferau să-şi ignore propria condiţie. Voluntar? Probabil dintr-un simplu instinct de conservare.

Despre prostituţia cotidiană mi-a fost dat să fac nenumărate reflexii. Am întâlnit de exemplu oameni care nu aveau nimic de spus dar reuşeau să facă spuma necesară dusului „numai” cu vorba. „Oamenii spumă” . Sau oameni care manipulau cu bună stiiinta alţi oameni cu zâmbetul pe buze şi fraza prietenoasă de rigoare. „Oamenii punte”. Eram faţă de aceşti oameni cam ceea ce erau babele de la scara „C” faţă de mine.

Există o multitudine de situaţii perpendiculare pe diferitele sisteme de valori dar adevărata prostituţie este aceea provocată de perpendicularitatea faţă de PROPRIUL sistem de valori.

De ce am v-am spus toate acestea? Pentru că se vorbeşte foarte mult în ultima vreme despre prostituţia „on line”. Am arătat şi eu la un moment dat cu degetul în direcţia celor care nu funcţionau după aceleaşi principii ca şi mine. Am stat apoi şi-am cugetat şi mi-am retras degetul. Era un deget fix pe măsura babelor de la scara „C”. Limitat la propria condiţie. La propriul context. La propriul sistem de valori. Am trăit multă vreme cu ideea că există sisteme de valori mai presus decât alte sisteme de valori. M-am întrebat multă vreme ce anume poate garanta calitatea unui sistem de valori. Încă n-am găsit răspunsul potrivit. Am găsit însă nişte „cazuri de utilizare” extrase din propria-mi realitate :

  • N-aş putea scrie în acest moment oricum pentru a câştiga 10 lei în cinci minute. Dar în acest moment n-am nevoie de 10 lei pentru a supravieţui.
  • Nu mi-aş putea spama prietenii de pe Facebook cu diverse rugăminţi privind deschiderea unor anumitor link-uri timp de 40 de secunde, pentru 10 lei. Dar în acest moment n-am nevoie de 10 lei pentru a supravieţui.

În acest moment fac parte din norocoşii în fază cu propriile valori şi în fază cu contextul. Dar cine-mi poate garanta oare contextul „zilei de mâine?” Presupun ca nimeni …

Standard

7 gânduri despre „Despre prostituţie în (aproape) toate felurile

    • Mi-a trebuit ceva vreme sa ajung la anumite concluzii. Exista un fel de echilibru in viata care spune ca „orice sut in fund e un pas inainte”. Un esec, doua esecuri, necesitatea de a deveni umil si a iesi din propria piele, toate acestea deschid ochii larg de tot si te invata sa relativizezi. Critica este unul dintre cele mai usoare acte.

      Apreciat de 1 persoană

      • Intotdeauna. Chiar mi-a placut raspunsul tau, am invatat sa pretuiesc pana si nebuniile astea de semne ce ar trebui sa spuna in locul nostru: „imi place”… Invat sa aleg si asta ma face tot mai multumita si impacata. Imi plac, deci, alegerile tale.

        Apreciază

      • Atata vreme cat poti alege esti privilegiata. Te poti conforma propriilor principii si asta e una dintre cele mai nesperate sanse. Nu realizam decat atunci cand nu exista alternativa posibila. SI nu pot sa nu ma gandesc la parintii mei in epoca de aur. Probabil ca prostitutia „aceea” intelectuala, impusa, a durut cel mai tare. Dar eu eram prea mica sa inteleg. Erau acele sacrificii despre care „toti oamenii mari vorbeau”.

        Apreciat de 1 persoană

  1. Pingback: Recomandarile Zilei #46 | Podul Minciunilor

Lasă un răspuns

