Fără categorie

Manipularea involuntară a individului la nivel de grup


Am citit undeva (*) că intenţiile oamenilor sunt invers proporţionale cu cele ale grupului din care fac parte. Cu alte cuvinte, cu cât grupul e mai mare cu atât omul îşi diluează propriile intenţii în intenţiile grupului pe principiul “mai bine să mă înşel odată cu grupul decât să am dreptate în afara lui”. Sau, cu alte cuvinte, tendinţa e dictată de direcţia grupului, cu cât grupul e mai mare cu atât acţionează ca un magnet asupra individului. S-a constatat de exemplu că procentul celor care decid să nu-si manifesteze dreptul de vot este direct proporţional cu mărimea arondismentului din care fac parte.

În alte ordine de idei – nu tocmai contextual ruptă de prima – Jeremy Rifkin prezice în sa ultima sa carte “The Zero Marginal Cost Society: The Internet of Things, the Collaborative Commons, and the Eclipse of Capitalism”  sfârsitul capitalismului.

Explicaţia? Economia bazată pe modelul partajării şi al comunităţilor colaborative.

“Până cel târziu în 2050 capitalismul, încă prezent ca model, nu va mai fi singurul mod de a percepe economia, vor exista alte modele economice cu care capitalismul va fi nevoit să împărtă scena”.

Rifkin îşi argumentează teoría bazându-se pe două tendinţe actuale generate de … tocmai modelul capitalist :

  • Costurile bunurilor şi serviciile vor continua să scadă şi vor tinde într-un final spre un zero absolut, profitul va dispărea complet, gratuitatea devenind generală. Există deja “semne” premergătoare, aşa numiţii “pro-sumatori”, cei ce-şi auto- produc propia muzică, propriile video-uri, propriile informaţii (bloguri)
  • Orice devine practic reproductibil datorită imprimantelor 3D şi partajabil datorită Internetul obiectelor conectate

Combinând cele două idei prezentate mai sus nu pot decât să constat că viziunea lui Rifkin nu este tocmai atât de utopică pe cât pare.

Fără să vreau, fac parte din grupul celor ce împart fără să ceară şi din grupul celor care consumă fără să plătească. Fac parte din puşculiţa “aia mare” în care unii bagă şi alţii scot.

Dacă mi s-a părut “firesc” de la bun început? Nu, aşa cum nu mi s-a părut firesc nici modelul “low cost”, nici “cloud-ul” şi nici comunicarea cu necunoscuţi în mediul social. Dar n-a contat că nu mi s-a părut mie firesc, mie, un individ lambda nesemnificativ într-un grup mai mare de alţi indivizi lambă. Ce-a contat a fost că grupului de indivizi lambda i s-au părut fireşti toate noile astfel de tendinţe, adoptandu-le. Ce-a contat a fost influenţă grupului asupra propriei persoane.

M-am opus multă vreme conceptului de „cloud” – şi încă mă mai opun dealtfel conceptului de cloud public – l-am adoptat încet, încet pe cel de cloud privat. (1-0,5 pentru tendinţa grupului !)

„Low-costul” l-am adoptat partial mai mult silită de anumite circumstante şi pare-se că tendinţa va continuă în din ce în ce mai multe domenii. (2-1 pentru tendinţa grupului !)

Cât despre expunerea « socială » în virtual, am fost reticenţă multă vreme conceptului, de părere fiind că gândurile mele şi micile mele fragmente de viaţa sunt complet nesemnificative drept pentru care nu pot interesa nişte remarcabili necunoscuţi. Încet, încet mi-am dat seama însa că – fără să vreau ? – am fost la rândul meu atrasă de tendinţă şi, odată cu asta, obligată într-un fel de a-mi modifica principiile. Fără să vreau, magnetul mi-a re-orientat punctul de vedere schimbându-mi întru ceva apucăturile. (3-1 pentru tendinţa grupului !)

Crearea, partajarea şi consumul de conţinut gratuit au sosit toate deodată odată cu expunerea socială. Au fost printre puţinele lucruri iniţial respinse din start pe care le-am acceptat cu mare uşurinţă odată „gustate”. (4-1 pentru tendinţa grupului !)

Rezultat final? Eu „1” grupul „4” … Q.E.D.

Ce-am vrut să spun cu toate acestea ? Am vrut să spun că uneori cele mai utopice lurcuri pot deveni realitate şi asta numai datorită tendinţelor şi apartentelor de tot felul pe care unii le-ar numi poate “manipulare” şi probabil că n-ar greşi.

Caci da, este vorba de o manipulare, o manipulare involuntară a individului la nivel de grup, si, în definitiv, o auto-manipulare, căci omul, spre deosebire de alte specii, este o fiinţă socială.

 

(*) Un numar mai vechi din „Le Point”

Standard

4 gânduri despre „Manipularea involuntară a individului la nivel de grup

  1. Cand zice ca gratuitatea va deveni generala nu priveste decat o latura a realitatii/economiei (eu fiind nula in economie). E adevarat ca exista aceasta tendinta, dar sunt lucruri care-si pastreaza valoarea fiindca nu ti le poti oferi singur, inclusiv informatia, iar obiectele facute prin intermediul imprimantelor 3D, inclusiv mancarea chimica, „crescuta” in laboratorul personal, este o utopie, o propunere pe care nu o vor adapta toti oamenii. Capitalismul nu va mai fi acelasi, dar nici varianta opusa extrema nu este posibila. Vor exista intotdeauna experti care ne vor oferi lucruri/informatii de valoare. Poate vrea sa spuna ca vom eradica saracia si ca se va nivela economia la nivel mondial.

    Mai povesteste-ne detalii, ca sa ne amuzam despre ce zice domnul.

    Apreciază

    • Gratuitatea este referitoare, din cate am inteles eu – inca n-am citit decat recenzii- la valoarea adugata, adica marja aia adaugata. Valoarea intriseca a produsul ramane doar ca se va consuma in mod gratuit prin modelul partajarii. In fine, probabil ca e mai complicat, citesc si revin cu detalii.

      Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

