Omul rezultat – curriculum vitae fără dată de naştere


Aceasta este o clasificare asumată, non-generalizabilă. Este doar o clasificare trăită pe propria piele. Orice asemănare este bineînţeles exclusă din start.

Există mai multe categorii de oameni. În câmpul muncii vreau să spun. Există de exemplu oamenii umbrelă. Cei pentru care singurul obiectiv valabil e să nu fie arătaţi cu degetul “în caz că”, genul acela de oameni care-şi petrec practic nouăzeci la sută din timp pentru a-şi construi tactici de retragere “cu coada cât mai pe sus” şi cu pagube minime. Oamenii de acest tip au un răspuns bine argumentat la orice şi sunt în stare în orice moment să dovedească negru pe alb că atunci când nu există urmă de rezultat e cu siguranţă vină obiectivelor sau atunci când nu există urmă de rezultat e desigur si fără urmă de îndoială vina contextului. Greu de demonstrat cu creionul pe o coală albă dar cine suntem noi să demonstrăm totul cu creionul pe o coală albă? Noi suntem doar visători, doar idealişti, prea ocupaţi cu „goana după rezultate”, noi avem voci timide din naştere, prea puţin basi prea puţine înalte, noi nu ştim să percutăm, noi suntem pur şi simplu doar puţin ignoranţi, depăşiţi de oamenii – umbrela, striviţi în picioare de umbra oamenilor -umbrelă.

Mai există apoi oamenii “spumoşi”, cei cărora le place să agite la maximum, cei pentru care “reclama este sufletul comerţului” şi pentru care se poate oricând ignora un conţinut lipsă sau un conţinut aproape lipsă atâta vreme cât problemele sunt puse aşa cât să stea în picioare „momentan”, nu, nu vertical,  şi atâta vreme cât sforile sunt trase aşa cum trebuie trase. Oamenii spumoşi au relaţii multe şi le întreţin cu frecvenţa necesara şi indolenţa caracteristică. Oamenii “spumoşi” joacă poker şi apoi îşi afişează tacticile abil construite şi strategiile câştigătoare începând de luni spre prânz în prezenţa altor oameni spumoşi. Oamenii spumoşi joacă golf şi se măsoară cu alţi oameni spumoşi în numărul de găuri şi numărul de handicapuri, oamenii spumoşi sunt fan-handicap, oamenii spumoşi doneaza si zambesc, oamenii spumoşi îmbină armonios utilul cu plăcutul si tratează probleme de interes general împreună cu alţi oameni spumoşi, între două găuri.
Şi mai există şi un al treilea fel de oameni, cei care-şi văd de treaba lor, îşi înţeleg obiectivele fixate de alţii şi apoi fac tot ce pot să le îndeplinească. Oamenii rezultat. Cei ce lucrează cu pasiune sau cei care lucrează numai pentru un manunchi de bacnote la sfârşit de lună. Dar asta contează mai puţin, cel puţin pentru ceilalţi. Oamenii rezultat comunică în general puţin, le lipseşte în mod sigur talentul de orator şi le mai lipseste în mod sigur şi timpul, oamenii rezultat n-au timpul lor, oamenii rezultat au doar firimituri din timpul delegat din lipsa de timp de oamenii-umbrela sau oamenii-spuma. „Timpul e o chestiune de organizare” se afirmă cu zel din afara oamenilor rezulat. Oamenii rezultat n-au nicioadată timp de bârfe.

Oamenii rezultat sunt din ce în ce mai puţini. Sau poate doar altundeva sub soare. Sau poate doar din ce în ce mai puţin vizibili. Nu mă întreb de ce, ar fi retoric… Nu pot decât să constat că nimeni nu pare să bage de seamă dezechilibrul – cel puţin vizual – creat. Nu pot decât să constat că de câţiva ani se poartă berile cu guler şi umbrele asortate la context. Tendinţele vin şi pleacă, eu tot aştept să le schimbe puţin direcţia, vântul.

În ceea ce mă priveşte am fost şi am rămas “doar” un om rezultat. Acum ceva ani buni când mi-a venit vremea să “intru şi eu în câmpul muncii” n-a fost cu putinţă fără relaţii. Erau vremuri în care nepotismul era literă de lege. M-am adaptat şi eu cum am putut şi m-am declarat fericită că s-a rezolvat cu bine. Apoi am îndeplinit obiective şi m-am simţit împlinită. Cum banii nu curgeau gârlă şi nici perspectivele nu dărâmau uşa am răspuns la un anunţ în ziar şi am plecat cu contract “dincolo”. Babele au spus multe şi nevrute, pe la colţuri dar sincer doar mult zgomot pentru nimic.

“Dincolo” am picat la tanc, eram taman bună, munceam fără să comentez, nu înţelegeam nuanţele şi nici nu puteam formula răspunsuri rapide şi conforme situaţiei. “Dincolo” am fost multă vreme angajatul ideal, fără umbrela şi extrem de alergică la berea cu guleraş.

Când “am mai crescut” am înţeles dar era deja prea târziu, “dincolo” existau şcoli care-ţi trasau singure calea şi … restul de şcoli. Când “am mai crescut” am înţeles că am avut totuşi noroc că “era cerere mare” că altfel aş fi fost filtrată automat căci nu dispuneam de anumite “cuvinte cheie”. Când “am mai crescut” am început să discern nuanţele, să răspund inteligent şi să-mi văd totuşi de treabă în pofida pădurii din ce în ce mai dese de umbrele deschise de profilele nefiltrate cu relaţii gârlă întreţinute în jurul “green-urilor” bătute de briza mării.

În ceea ce mă priveşte, dacă ar trebui să mă plasez faţă în faţă cu un nou angajator, aş vorbi din experienţă, fără spumă şi doar cu bun simt. Aş ştii probabil să mă vând prin prisma experienţei şi a rezultatelor şi n-aş fi probabil capabilă să vând nici măcar o gogoaşă. Ştiu că se caută tinerii cu potenţial – ştiaţi că există o diferenţa notabilă între a da dovadă de potenial şi a fi eficient în ceea ce faci şi că este nevoie de ambele tipuri de oameni pentru a menţine o dinamică pozitivă ? -şi ştiu că sunt probabil mult depăşită în domeniile tehnice. Mai ştiu însă că, forţată de împrejurări, am învăţat să mă adaptez la tot felul de situaţii şi să nu mai pun răul înainte. Ştiu de asemenea că orice obstacol, dacă nu se poate sări se poate oricând ocoli şi că atâta vreme cât există curiozitate există posibilitate.

Cineva spunea undeva “I-am zis simplu “Brains, not Looks!” pentru că despre asta-i vorba, până la urma urmei.” Urmă să fie. Cu sau fără umbrelă. Cu sau fără spumă. Scopul scuză mijloacele.

P.S. Am auzit că-n România se cer date personale complete in C.V., inclusiv poză şi inclusiv dată de naştere. Pe aici sunt interzise, nu se discrimineaza din start. Nu se filtrează oficial prin astfel de criterii se filtrează însa altfel : anumite cuvinte cheie obligatorii, altfel … pas.

Late edit : Exista legea echilibrului. Cand balanta se dezechilibreaza … se schimba strategia.

2 gânduri despre &8222;Omul rezultat – curriculum vitae fără dată de naştere&8221;

Lasă un răspuns

